Bratislava 1. júla (TASR) - Zavedenie kvót pre domácu hudobnú produkciu v slovenskom éteri je podľa opozície iba predvolebným ťahom vládnej strany Smer-SD. Počas rozpravy k návrhu zákona o vysielaní a retransmisii, ktorý ich zavádza, sa tak viackrát vyjadrili Miroslav Kadúc (OĽaNO) a Magda Vášáryová (nezaradená).
"Že nejde o predvolebný ťah, ma presvedčíte tým, ak sa prijmú aj návrhy pre nepočujúcich, ktoré už mala sformulované pani Jana Žitňanská a ktoré poslanci Smeru-SD neprijali," odkázala. Žitňanská (NOVA) minulý rok navrhovala, aby boli slovenské audiovizuálne diela, distribuované najmä na nosičoch DVD, označené slovenskými titulkami. Kadúcovi prekáža, že Smer-SD už v minulosti podobný návrh na stole ignoroval a teraz prichádza s vlastným.
"Novela môže Smeru podľa reakcií verejnosti skôr uškodiť a očakávam, že rádiá k tejto veci tiež nie sú veľmi ústretové," reagoval minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD). Podotkol, že pred dvoma rokmi mal snahu dohodnúť sa so súkromnými rádiami o väčšom podiele slovenskej hudby v éteri, podpísať s ním mali dokonca memorandum. Zákon podľa jeho slov myslí aj na sluchovo a zrakovo postihnutých. "Návrh o titulkoch sme pripravovali spolu s touto skupinou ľudí," konštatoval.
Člen mediálneho výboru Jozef Viskupič (OĽaNO) tvrdí, že návrh s kvótami má dobrý úmysel, no treba ich prehodnotiť tak, aby sa s nimi vedeli rádiá vyrovnať.
Strana SDKÚ-DS vo svojom stanovisku uviedla, že vláda SR sa novelou pár mesiacov pred voľbami vysmieva tým, že "namiesto ozajstných problémov sa hráme s percentami slovenskej hudby v éteri súkromných médií".
Podľa návrhu novely zákona o vysielaní a retransmisii z dielne ministerstva kultúry majú súkromné rádiá od apríla 2016 vyčleniť najmenej 20 percent a od roku 2017 najmenej 25 percent vysielacieho času mesačne pre slovenskú tvorbu. V prípade verejnoprávneho rozhlasu to bude najskôr 30 a potom minimálne 35 percent. Takýto podiel má dosiahnuť na každom zo svojich okruhov. Z toho aspoň jednu pätinu majú tvoriť nové pesničky. Teda tie, ktoré sú vysielané do piatich rokov od svojho prvého uvedenia na verejnosti.
0